Barlinek w fotografii : Biuro Carrefour : Dni Eksjo : Francuski partner : Listy do redakcji : Minister gospodarki w Barlinku : Regaty rodzinne : Sport : X Festiwal Szachowy pamięci Laskera : X Lato Teatralne : Żużlowcy na barlineckim stadionie : 40-lecie Romany Kaszczyc : Aktywni emeryci : Bezpieczeństwo w mieście : Kobiety w działaniu : Kryminałki : Miasto dla rowerów : Nowe inicjatywy młynarzy : Odpowiedzialność czy hipokryzja : Ogłoszenia drobne : Pomysły dla nowej kadencji : Poszły konie przed wyborami : Proza życia : Replika staroście : Rozmaitości : Spacerkiem po mieścieSzkolna statystyka : Śmieciowe abecadło : USC : Wdzięczność prezesowi Pogoni : Wiadomości wędkarskie : Wizja przyszłości gminy : Z dnia na dzień : Z lamusa Raptusa : Zakorkowane miasto : Żegnamy wakacje :


 

Zakorkowane Miasto

 

Zarówno kierujący pojazdami jak i przechodnie stwierdzają, że natężenie ruchu, szczególnie na głównej ulicy Niepodległości, grozi paraliżem komunikacyjnym miasta i dwóch dróg wojewódzkich. Przyczyny są oczywiste. Wzrastająca liczba pojazdów samochodowych w obrębie miasta i gminy oraz systematycznie rosnąca liczba pojazdów na obu drogach wojewódzkich. Największym problemem jest duże nasilenie ruchu na wąskiej ul. Niepodległości. Praktycznie każdy rowerzysta, a szczególnie osoby ciągnące wózki towarowe oraz skręcający w lewo użytkownik pojazdu sprawiają, że za „zawalidrogą” tworzy się licząca kilkanaście lub kilkadziesiąt pojazdów. Kolejka paraliżująca ruch w mieście. Kierowcy proponują inną organizację ruchu w centrum miasta. Wprowadzenie zakazu skrętu w lewo oraz wprowadzenie zakazu jazdy rowerami i wózkami ul. Niepodległości, oraz odwrócenie ruchu na ul. Paderewskiego, co usprawni ruch pojazdów. Kierujący pojazdami uważają, że rowerzyści mogliby korzystać z objazdu ul. Jeziorną i parkiem Delta. Utworzenie ścieżek rowerowych jest więc pilną koniecznością. Istnieją też inne problemy komunikacyjne w obrębie miasta. Budowa rodna na placu bankowym rozpocznie się na przełomie sierpnia i września. Wykonawcą robót będzie myśliborska firma Maldrobut. Ostatnio wpłynął wniosek o ograniczenie szybkości pojazdów na ul. Strzeleckiej do 30-40 km/godz. Ograniczenie wydaje się uzasadnione, bo ta ulica często zamienia się w deptak nad jeziorem, a pojazdy jadące od strony Strzelec poruszają się z nadmierną prędkością. Wniosek skierowano do Wojewódzkiego Zarządu Dróg. Do Wojewódzkiego Zarządu Dróg skierowano też postulat mieszkańców ul. Gorzowskiej, wycięcia kilku starych klonów, których usychające i spadające konary zagrażają pojazdom, pieszym i domostwom. Kierowcy samochodów ciężarowych z kolei wnioskowali o przesadzenie młodych lip, rosnących na skraju jezdni, których rozrastające się w kierunku jezdni konary ograniczają widoczność i uszkadzają pojazdy. Natomiast postulat kierowców dużych pojazdów ciężarowych likwidacji uciążliwej wysepki na skrzyżowaniu ulic Przemysłowej i Szosowej, będzie zrealizowany w czasie modernizacji ul. Szosowej. Powinno to nastąpić w 2003 r. Ma to być inwestycja wspólna powiatu i gminy. Wojewódzki Zarząd dróg - ze względów finansowych - nie przyjął propozycji UMiG wykonania odrębnej drogi (pasma) ruchu z ul. 31 Stycznia w kierunku ul. Gorzowskiej, co znacznie usprawniłoby ruch na tym skrzyżowaniu. Natomiast z dużym zainteresowaniem WZD przyjął propozycję wykonania równoległego ciągu ulic od ul. Długiej w I etapie i dalej torowiskiem w II etapie. Pobrano podkłady geodezyjne z obietnicą wykonania dokumentacji projektowej w przyszłym roku. Istniałaby wówczas szansa wykonania ul. Długiej w 2004 roku. Natomiast obwodnica w stadium rozwoju ma rozpoczynać swój bieg od górnej części Moczkowa, omijać z zachodniej strony obszar osiedla mieszkaniowego Moczkowa, przecinać park przemysłowy za ZUO „BOMET”, przecinać w połowie teren przyszłego osiedla mieszkaniowego pomiędzy Jaromierkami i dawnymi obiektami SKR, by połączyć się z ul. Kombatantów. Kłopoty występują również na terenie gminy. Ostatnio niemal wszyscy mieszkańcy Płonna podpisali się pod petycją żądając wyeliminowania z ruchu po drodze powiatowej przez tę miejscowość ciężkich pojazdów przewożących pospółkę z Kopalni Kruszyw Mineralnych w m. Krzynka. Jest to popularny skrót w kierunku Choszczna. omijający Barlinek (oszczędność kilku kilometrów). Droga z Krzynki przez Płonno nie jest rzeczywiście przystosowana technicznie do ruchu ciężkich pojazdów o ciężarze często do 42 ton. Jednak jeżeli ciężkie pojazdy z pospółką pojadą przez Barlinek, spowoduje to nasilenie się problemów komunikacyjnych Barlinka, a na dodatek może być przyczyną pękania urządzeń kanalizacyjnych i wodociągowych (i tak źle i tak niedobrze). UMiG zamierza też definitywnie rozwiązać problem drogi powiatowej do Moczydeł i dalej w kierunku Łośna do granic gminy, powiatu i województwa. Gmina zamierza do 17 września złożyć projekt do unijnego funduszu Sapard o modernizację tej drogi. Skala problemów komunikacyjnych w ciągu najbliższych 10 latach jest więc ogromna. Dodać do tego trzeba konieczność utwardzenia kilku ulic i wymianę wielu chodników.

Stanisław Opatowicz