Barlinek w fotografii : Bezpieczne miasto : BHP Squad : Bitwa o LO : Co w Domu Dziecka : Gmina w statystyce : Goździk dla Ewy : Historia - Statek ms Barlinek : Kryminałki : List otwarty Poradni : Listy do redakcji : Mistrzostwa Polski w warcabach : Otwarcie NETTO : Poeci w Maxi - Musik : Pogoń przed sezonem : Proza życia : Przegląd PARA : Roma w Kanie : Rozmaitości o mieście : Salonik poetycki : Sport : Spotkanie TMB : Studniówka w LO : To był bal : USC : Wiadomości wędkarskie : Wiadomości ze szkół : Wywiad z prymusem : Z lamusa Raptusa : Zimowisko w Zakopanem


Statek M/S BARLINEK

 

 Foto. 11.11.1972. Na chwilę przed wodowaniem statku m/s BARLINEK

Niewielu mieszkańców naszego miasta pamięta, że w lipcu 1973 roku Barlinek miał swoja wielką uroczystość. W swój pierwszy dziewiczy rejs po morzach i oceanach świata wypłynął statek, który nosił nazwę naszego miasta – m/s BARLINEK.

 

M/s BARLINEK był statkiem pełnomorskim, trzecim z serii jednostek typu B–457. Pierwszy, to oddany do eksploatacji w 1971 roku m/s HAJNÓWKA, drugi oddany w 1972 roku to m/s RUCIANE.

„Trojaczki”, jak pieszczotliwie nazywano statki z tej serii – to drewnowce, których głównym zadaniem było przewożenie drewna, lecz ładownie tych statków były tak przemyślnie zbudowane, że mogły przewozić także inne towary masowe np. stal, zboże, węgiel, rudę, itp.

Nazwa „naszego” statku wiąże się ściśle z przemysłem drzewnym, który od ponad stu lat rozwijał się w samym mieście i okolicy. W tym czasie oddano do użytku nasz obecnie największy zakład BARLINEK S.A. Na owe czasy był to jeden z najnowocześniejszych kombinatów przeróbki drewna w Europie.

M/s BARLINEK, podobnie jak bliźniacze jednostki, zbudowany został w Gdańskiej Stoczni WISŁA. Uroczyste wodowanie jednostki odbyło się w dniu 11 listopada 1972 roku (obecnie najważniejsze święto państwowe). Matką chrzestną była przewodnicząca Rady Zakładowej Zakładów Przemysłu Drzewnego w Barlinku pani Halina Garbacz – mieszkanka ulicy Wylotowej w Barlinku. W uroczystości brała udział liczna delegacja Barlinka, na czele z ówczesnym I sekretarzem Komitetu Miejskiego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej Czesławem Smulskim i Przewodniczących Prezydium Miejskiej Rady Narodowej Piotrem Mrzygłódem. A o uroczystości wodowania rozpisywała się ówczesna ogólnopolska prasa.

Statek zbudowano na zamówienie szczecińskiego armatora - Polskiej Żeglugi Morskiej. M/s BARLINEK, podobnie jak bliźniacze jednostki, miał nośność 1.066 ton, długość 60,00 m, szerokość 10,20 m, szybkość do 11,5 węzła. Małe zanurzenie do 4 m pozwalało na kierowanie statku do portów położonych w głębi lądu. Była to jednostka nowoczesna o wysokim stopniu automatyzacji. Jego pierwszym dowódcą był Kapitan Żeglugi Wielkiej Waldemar Pawłowski.

W roku 1976 powstała Polska Żegluga Bałtycka. Od tego czasu, aż do 1997 roku, kiedy to statek sprzedano armatorowi greckiemu, m/s BARLINEK pływał pod banderą PŻB z siedzibą w Kołobrzegu.

„BARLINEK” przez 25 lat pływając po morzach i oceanach, zawijając do setek portów Europy i świata, pełnił czynnie rolę ambasadora, rozsławiając nasze miasto. Dlatego proponuję abyśmy my, mieszkańcy Barlinka, upamiętnili ten statek, jego zasługi w rozsławianiu imienia naszego miasta, ustawiając na skwerze jednego z miejskich parków postument - dla naszego „ambasadora”.

Andrzej Potyra