|
Barlinek w fotografii : Baśniowe spotkanie w TMB : Bezdomny z wyboru : Co w Domu Dziecka : Co z BOMETEM : Czasy i obyczaje : Fotoplastikon : Gmina w statystyce : Konferencja nauczycieli : Konkurs Barlinek ma 725 lat : Listy do redakcji : Miejskie gody : Miejskie rozmaitości : Nowe władze Pogoni : Noworoczne TMB : Obelisk pionierom Barlinka : Ogłoszenia drobne : Orkiestra zagrała : Picasso - nieśmiertelna potęga sztuki : Poznajemy parki krajobrazowe : Program Mistrzostw Polski w Warcabach : Proza życia : Relacja z sesji Rady Miejskiej : Rola i etos radnego : Sport : Szkolne koło TMB : Trudny budżet gminy : Usc : W trosce o umiejętności uczniów : Wiadomości wędkarskie : Wiadomości ze szkół : Wspomnienie Edwarda Kowalka : Z lamusa Raptusa: W trosce o umiejętności uczniów
Wdrażana od kilku lat reforma edukacji ma w środowisku nauczycielskim różne recenzje. Bardzo często diametralnie odmienne. Przypomnę, że reforma dotknęła już kształcenia na poziomie podstawowym, gimnazjalnym a ostatnio również szkól ponadgimnzjalnych (dawniej ponadpodstawowych).
Jednym z głównych zadań, jakie reforma postawiła przed nauczycielami, jest zwrócenie uwagi na konieczność kształcenia umiejętności kluczowych. Czyli taka konstrukcja programu dydaktyczno-wychowawczego szkoły, który ułatwić ma z jednej strony wyposażyć uczniów w umiejętność samokształcenia, z drugiej umiejętność autoprezentacji, w tym praktycznych umiejętności zawodowych 9specjalistycznych). To zaś będzie prowadziło do podejmowania przez uczniów – absolwentów trafnych decyzji o wyborze zawodu, profilu kształcenia. Dzięki czemu również uczeń odnajdzie się na rynku pracy, pracodawca bowiem zainteresowany jest umiejętnościami absolwenta, nie zaś jego wiedzą ogólną, erudycją itp. Punktem wyjścia reformy było stworzenie podstaw programowych. Dziś po kilku latach widać, że podstawy sobie a kształcenie umiejętności sobie. Dlatego, by wypracować jakiś model kształcenia umiejętności kluczowych na poziomie ponadgimnazjalnym, odbyła się w ZSP nr 1 konferencja edukacyjna na temat: Korelacja programów wychowawczych i przedmiotowych w szkole gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej. Spotkanie odbyło się 12 grudnia 2002r. Na zaproszenie dyrektora szkoły i Rady Pedagogicznej przybyli nauczyciele szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych Barlinka W konferencji wzięło udział 47 osób. Byli to dyrektorzy i nauczyciele następujących szkół w Barlinku: * Gimnazjum Publicznego nr 1 * Gimnazjum Publicznego nr 2 * Liceum Ogólnokształcącego * Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 * Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 oraz władze Zespołu Ekonomiczno-Administracyjnego Szkół . Konferencja miała charakter warsztatowy i po krótkiej części plenarnej odbywała się w kilku zespołach problemowych.. Formy i metody pracy były różne, zaproponowane przez liderów. Spotkania zakończyły się ankietami ewaluacyjnymi, zaś liderzy sporządzili sprawozdania, na podstawie których opracowany został raport. Trafia on właśnie do nauczycieli i osób zainteresowanych. Oto kilka wniosków zawartych w tym raporcie: Wnioski uogólniające: - Widzimy celowość tego typu spotkań na szczeblu lokalnym, integrujących nauczycieli, dających im możliwość wymiany doświadczeń a przede wszystkim planowanie procesu dydaktycznego i wychowawczego we wszystkich typach szkół została potwierdzona. - Formuła spotkań warsztatowych jest formułą optymalną dającą możliwość rzeczowych dyskusji i wymierne efekty. - Inspirującą rolę powinny pełnić szkoły ponadgimnazjalne gdyż absolwenci tych szkół oceniani będą egzaminami zewnętrznymi maturalnymi i zawodowymi. W sukcesie tych uczniów powinni mieć udział wszyscy nauczyciele od szkoły podstawowej przez gimnazjum do szkoły ponadgimnazjalnej. - Pozytywnie należy ocenić podkreślanie przez nauczycieli roli motywowania uczniów do nauki, a jako niewystarczające nie rozpoznawanie typów inteligencji i stylów uczenia się oraz nie stosowanie aktywnych metod nauczania. - Kontynuacja konferencji tego typu jest potwierdzeniem właściwego podejścia do istoty założeń reformy oświaty, a w szczególności troski nauczycie o przekazanie swoim uczniom niezbędnych dla nich wiedzy i umiejętności. W tym miejscu można przytoczyć hasło przewodnie konferencji - „Wszyscy kształtujemy umiejętności kluczowe, zawarte w podstawach programowych”. Zaprezentowane wnioski są pierwszymi zwiastunami, procesu integracji środowiska nauczycielskiego w naszym mieście. Sądzę, że jest bardzo ważne i potrzebne, gdyż poprawi jakość kształcenia w barlineckich szkołach, wpłynie być może na ujednolicenie programów, podręczników a zwłaszcza wypracowaniu spójnych programów wychowawczych i profilaktycznych. Krzysztof Komorowski |