Andrzejki : BANKOWY MIKOŁAJ : Barlinek w fotografii : Drzewa : Echo Barlinka nagrodzone : Felieton - Polska to dziwny kraj : Gorąco w Rychnowie : Konkurs szopek : Kryminałki : Listy : Mikołajki na Rynku : Moja loża : Opłatkowe TMB : Poczytać Coelho : Powiaty - Zbędny szczebel : Proza życie : Relacje z Sesji Rady Miejskiej : Rozmaitości : Rozmowa z burmistrzem o gospodarce : Rozmowa z poseł Bożeną Kozłowską : Satyrykon sesyjny : Sport : Unia i co dalej : Usc : W klubie Seniora : Walne w PKPS : Wiadomości kulturalne : Wiadomości z oświaty : Wodociąg w Moczydle : WYBIERAMY NAJPOPULARNIEJSZEGO SPORTOWCA BARLINKA : Z lamusa Raptusa : Z wizytą w DPS w Myśliborzu :


Warsztaty plastyczne w Osinie

 

Na godzinie wychowawczej postanowiliśmy wspólnie z uczniami kl. IV i V SP w Osinie w ramach zajęć pozalekcyjnych integrujących spotkać się w szkole na tzw. warsztatach plastycznych, w których prowadzącym będzie znany nauczyciel plastyki oraz metodyk Lech Jakubowski z Gorzowa Wlkp. Chcieliśmy w czasie niekonwencjonalnych zajęć nauczyć się nowych technik plastycznych oraz lepiej się poznać poprzez wspólne działanie. Ustaliliśmy listę niezbędnych do odbycia warsztatów materiałów i zaopatrzyliśmy się również w dobre humory.

W dniu 27 września o godzinie 11.00 spotkaliśmy się w szkole i rozpoczęliśmy ciężką, ale przyjemną pracę. Nasze warsztaty rozpoczęły się prezentacją osoby L. Jakubowskiego oraz prezentacją prac – ksero dzieci uczonych przez niego w SSP i GSE w Gorzowie oraz klubie “U szefa” z wyszczególnieniem rysunków nagrodzonych w konkursach plastycznych w Polsce, Europie i na świecie. Prace młodych malarzy zostały rozłożone na podłodze. – To jest np. rysunek Żeni. Była taka dziewuszka u nas w szkole. Mówiła, że do rodzinnego domu leci trzy godziny samolotem, a potem jeszcze jedzie pociągiem dwanaście. Tak jak i wy początkowo uważała, że ona nie umie rysować. Za ten rysuneczek w konkursie “Mój dom” pojechała na wycieczkę do Dysneylandu pod Paryżem.

- Jej! Za darmo...

- Nie za darmo! Tak wyceniono ciężką i wielogodzinną pracę młodej artystki. Spójrzcie, ile na tym obrazie zieleni. To las wokół jej domu.

Po tym wstępie zostaliśmy zaproszeni do klasy, gdzie nauczyciel z Gorzowa wyjaśnił pojęcia: obraz, płaskorzeźba, rzeźba poprzez wykonane przez uczniów ćwiczenia. Ukoronowaniem tej części warsztatów była budowa na dworze instalacji pt. “Statki na rzece”. Rzeką były nasze prace pt. “Kolor wody”, stateczkami – czerwone i żółte kartki papieru złożone wg origami, patyki imitowały szuwary, a uczniom zaszumiało nad głowami konarami – rękami. Stali się szumiącymi drzewami.

Czas było odpocząć. Przerwa bez dzwonka.

Po zakończonych warsztatach wybrane prace zawieszone zostały na gazetce w szkolnym korytarzu, a zebrane o sobie samych wiadomości zachęcają dzieci do współdziałania. Postanowiliśmy na tyle, na ile będzie to możliwe, w podobnie pożyteczny sposób spędzać wspólnie czas wolny, ucząc się przy tym wielu rzeczy o sobie i świecie. Pierwsze lody w tzw. łączonej klasie (różnica wieku poza wielkością indywidualności) zostały przełamane, choć nie wyeliminuje to konfliktów. O przyjazny klimat – nie tylko ekologiczny – trzeba usilnie dbać, na co dzień.

Agnieszka Antkowiak

(wychowawca rewelacyjnych dzieciaków z kl. IV i V)


Wydarzyło się w PG Nr 2- listopad i grudzień

 

  • w listopadzie odbyła się III Edycja Konkursu “Poznajemy Parki Krajobrazowe Polski”;

   naszą szkołę będzie reprezentowała 5-osobowa drużyna w składzie: E. Białosowska,

   K. Rudnicka, L. Głowik, A. Dmytruszewska i G. Zajączkowski, którą przygotuje

   p. D. Zajączkowska; 1.XII wygrali konkurs międzygimnazjalny i zakwalifikowali się

   do Etapu Parkowego

 

  • klasa II b wraz ze swoją wychowawczynią wzięła udział w sesji R M i G, która była

  poświęcona problemowi bezrobocia; była to ciekawa i pouczająca lekcja wychowania

  obywatelskiego

 

  • 20. XI.- z okazji,, Dnia bez papierosa’’, a 1.XII z okazji “Dnia walki z AIDS” mogliśmy

  oglądać wystawy przygotowane przez szkolne koło LOP

 

  • SU przeprowadził zbiórkę karmy dla zwierząt w gorzowskim schronisku; 21. XI

  z okazji ,,Dnia życzliwości ‘’podsumowano tą akcję. Klasami życzliwymi dla zwierząt

  okazały się:

       3 a – 15 kg karmy

       1 a – 13 kg karmy

       2 b – 12 kg karmy

       3 b – 6 kg karmy

       2 a – 5 kg karmy

       2 e – 3 kg karmy

  • 21. XI uczniowie naszej szkoły pojechali na film “Matrix” do Gorzowa Wlkp; wyjazd

  zorganizowała p. R. Bęben

 

  • 26. XI kl. II b wraz z p. Marleną Sufletą przygotowała refleksyjne popołudnie w towarzystwie

  ,,Lirycznego Konstantego’’(Ildefonsa Gałczyńskiego)

 

  • 28. XI klasy I b, II b i III c wraz z wychowawczyniami przygotowały dyskotekę

   andrzejkową. Można było nie tylko potańczyć, ale też dowiedzieć się, co nas czeka

   w przyszłości

  • 2. XII rodzice dowiedzieli się wielu ciekawych rzeczy o swoich dzieciach, a przy okazji

  mogli kupić kartki świąteczne oraz ciasto i kawę. O wszystko zadbał SU, a zebrane

  pieniądze zostaną przekazane na świąteczne upominki dla potrzebujących uczniów

  z naszej szkoły

  • 1-6. XII trwał w szkole Tydzień Nauk Ścisłych, było mnóstwo atrakcji, a tematem

   głównym był “Ruch w przyrodzie”

  •  4. XII uczniowie z naszej szkoły pojechali do Szczecina na wystawę                                                 

   pt. ,,Arcydzieła Malarstwa Polskiego’’

  •  6. XII wybraliśmy się z okazji Mikołajek do kina na film pt. “ Piraci z Karaibów”; było

   strasznie i wesoło.

·         W   dziedzinie sportu  odnotowaliśmy:

-I miejsce w Turnieju Międzygimnazjalnym w Piłkę Siatkową Chłopców

-Mistrzostwa Szkoły w Piłce Nożnej Chłopców –I m. Kl. III a

-6.XII Mikołajkowy Międzygimnazjalny Turniej Piłki Nożnej; kl.I i II zajęły I m., a kl.III  II m.

                     

                                                                                                                                               A-eM


Klimat grudniowej tradycji

Swoistym, corocznym zwyczajem dnia 6 grudnia w Szkole Podstawowej w Mostkowie odbyła się impreza mikołajkowa scalająca lokalne środowisko “Mikołajki dla każdego dziecka”. Organizatorami byli nauczyciele szkoły R. i T. Maliccy oraz członkowie Rady Rodziców. Uroczystość rozpoczęła się filmem dla milusińskich “Wielka podróż Bolka i Lolka”, po którym nastąpiły występy kółka artystycznego z samodzielnie przygotowaną inscenizacją. Grudniowy Mikołaj rozdał 157 paczek, z czego 55 było fundowanych. Ich sponsorzy to: Sołtys wsi Mostkowo , B. Niewiadomska, Klub Seniora “Viator” z Mostkowa, Ks. R.Wiatrowski,  Szczecińska Centrala Nasienna Oddział Pyrzyce – Gospodarstwo Mostkowo,

 Tworząc klimat grudniowej tradycji, w celu ocalenia od zapomnienia kolęd i pastorałek towarzyszącym nam Polakom przez pokolenia, w dniu 17 grudnia odbył się I Gminny Przegląd Kolęd i Pastorałek zorganizowany przez A.Galbarczyka. Miał on na celu integrację młodzieży szkół Gminy Barlinek jak również jej aktywizację do poznawania w szerszym zakresie kolęd, pastorałek i obrzędów ludowych związanych ze świętami Bożego Narodzenia.

W konkursie wzięło udział 18 zespołów z pięciu szkół podstawowych gminy Barlinek, w dwóch kategoriach wiekowych. Komisja w składzie J.Kalista, R.Bernacki, Z.Zmarzlik, I.Galbarczyk, M.Rajkowska, przyznała następujące nominacje:

·         W młodszej kategorii wiekowej klas 0-III

I miejsce i Puchar Starosty zajął zespół “Anioły” ze S P nr 4 w Barlinku

II miejsce Patrycja Jong z S P Dziedzice

III miejsce Julia Jóźwiak z S P Mostkowo

·         W starszej kategorii wiekowej klas IV – VI nagrody przyznano:

I miejsce i Puchar Starosty zespołowi “Promyczki” z S P Mostkowo

II miejsce duetowi sióstr Kaliszuk ze S P nr 4 w Barlinku

III miejsce “Rozśpiewanej zgranej paczce” z S P Osina

Sponsorami nagród byli: Br. Lose – dziekan dekanatu Barlinek, J.Jermak – proboszcz parafii św. Wojciecha, J.Winiarczyk – starosta powiatowy, Rada Rodziców. Słodycze przekazały sklepy: Joanny Wartuch i Elżbiety Olik. Inicjatorom, organizatorom i sponsorom składamy podziękowania.

B.Tomaszewska


Pierwszoklasiści ślubowali

Poniedziałek 1. grudnia stał się miejscem szczególnego wydarzenia dla pierwszoklasistów Szkoły Podstawowej nr 1, ich rodziców i wychowawców. W auli szkoły odbyło się ślubowanie.

Uroczystość była o tyle niezwykła, że odbyła się w scenerii średniowiecznego zamku królewskiego. Przy dźwiękach sygnałówki na scenę wkroczyli uczniowie klas pierwszych, rycerze, damy dworu oraz król i królowa. Wprowadzono poczet sztandarowy. Rycerz z dumą oznajmił, że należy do Krainy Króla Wiedzy oraz powitał zebranych i gości. Wśród zaproszonych gości byli m.in. rodzice, dziadkowie, v-ce burmistrz Amelia Pakosz, dyr. Domu Dziecka Dorota Bartosiewicz, przewodnicząca Rady Rodziców Anna Nowakowska, przedstawiciele lokalnej prasy. W krótkim wychowawczo-patriotycznym występie uczniowie obiecali m.in., że będą dbać o dobre imię swojej klasy i szkoły, będą dobrymi przyjaciółmi oraz nauką i zachowaniem sprawiać radość rodzicom i nauczycielom. Utkwiło mi w pamięci szczególnie jedno zdanie: “Każdy chciałby być odkrywcą, kosmonautą, marynarzem. Wielkie śnią nam się przygody, dni niezwykłe, pełne zdarzeń. A najtrudniej jest dzień przeżyć dobrze, mądrze i rozsądnie, dłoń pomocną podać innym, przyjacielem być, na co dzień”.

Zanim dzieci zostały pasowane na uczniów musiały się wykazać wiedzą i umiejętnościami. Odpowiadały na pytania “Co to jest Polska”, “Jakie są nasze barwy narodowe” “Na jakim świetle przechodzimy przez ulicę” itp. Obiecały, że oprócz kredek, zeszytów, ołówków itd. do tornistra zapakują mnóstwo uśmiechów, co z aprobatą przyjęła królowa twierdząc, że w królestwie powinno być wesoło. Pierwszoklasiści złożyli ślubowanie na sztandar szkoły. Jego dowodem jest dokument poświadczony odciskami palców dzieci. Akt ten zostanie umieszczony w kronice szkoły. Każdy uczeń otrzymał dokument ślubowania dyplom. Wręczyły je panie wychowawczynie: I a Marzena Rychlińska, I b Sławomira Bojanowska, I c Wiesława Wielgus, I d Anna Plenzner. W przedstawieniu brały udział dzieci z trzecich i czwartych klas: Patryk Zynda, Ala Stawicka, Agnieszka Gwit, Emilia Gibalska, Asia Milner, Agnieszka Klimek, Ola Kannenberg, Wojtek Wielgus (grał na sygnałówce).

Po tzw. części oficjalnej uczniowie wraz z wychowawcami i rodzicami udali się do swoich klas, gdzie czekał na nich poczęstunek przygotowany przez ich rodziców. Jestem przekonana, że dzieci bardzo długo będą pamiętać tą piękną uroczystość. W ich oczach widziałam radość z tego, że są już pełnoprawnymi uczniami szkoły. Oby ta radość nigdy nie zgasła.

Halina Kasprzak
 


Mikołajki

 

W dniu 5 grudnia 2003 odbyły się mikołajki w barlineckim Domu Dziecka. Młodzież z ZSP nr1 oraz jej opiekunowie: p.Andrzej Rudnicki, p. Adrianna Żłób i p. Alicja Sawicka włożyli w tę akcję dużo pracy i serca. Najpierw w szkole odbyła się zbiórka pieniędzy oraz  najpotrzebniejszych rzeczy, książek i zabawek. Inicjatorem tej akcji i pośrednikiem między domem Dziecka a szkołą była Patrycja Renaud z kl. IV LO “b”. Uczniowie z ZSP nr 1 bardzo chętnie włączyli się do zbiórki. W tzw. międzyczasie  klub europejski PERSPEKTYWA zorganizował  dyskotekę andrzejkową, z której dochód oraz ilość pieniędzy, która została zebrana podczas wcześniejszej zbiórki, przeznaczono na prezenty dla naszych nowych przyjaciół z Domu Dziecka. Do całej akcji przyłączyli się również inni mieszkańcy Barlinka (właściciele sklepów), którzy prosto z serca dawali nam dary, za co bardzo dziękujemy!!!

                Do akcji przyłączyło się również  szkolne kółko teatralno-kabaretowe ,,Bez Nazwy” , które przygotowało przedstawienie pt.,,Opowieść wigilijna” (scenariusz i adaptacja wg uzdolnionej Marzeny Machnio – przyp. A.S.). Młodzi aktorzy i aktorki pod nadzorem p.Alicji Sawickiej zawzięcie przystąpili do realizacji tego szczytnego przedsięwzięcia.

Efektem naszych wspólnych działań była piątkowa wizyta w Domu Dziecka. Jego mieszkańcy przyjęli nas bardzo gorąco. Pierwsze kilkadziesiąt minut upłynęło na niezwykle radosnej zabawie. Po małym powrocie do dzieciństwa nadszedł czas premiery naszej “sztuki”, co wywołało w nas ogromną, dotąd niespotykaną tremę, której głównym powodem była wyjątkowo wymagająca publiczność. W sumie fakt ten nas zmobilizował i obyło się bez większych wpadek (największa z nich to nieco niesprawna hulajnoga, na której wjeżdżały duchy). Zaraz po występie przeprowadziliśmy  konkurs  wiedzy o św.Mikołaju dla najmłodszych. Był to moment, w którym miał się pojawić ów gość, ale jego czerwony  płaszcz diabeł ogonem nakrył i ktoś (Paweł S. IV LO “a”) musiał pędzić rowerem po zastępczy. Oprócz swego ubrania zabrał też sanie, ale po drodze “ koło mu odpadło” i trochę się spóźnił J:} Na szczęście zdążył rozdać prezenty i odjechał, by pojawić się w następne święta. Z wielką przyjemnością pomożemy mu również w przyszłym roku, bo współpraca z nim to wielki zaszczyt, który dał nam wiele satysfakcji, a dzieciom – wiele radości.

 

Pomocnik św Mikołaja - Marzenka z II LO “b”


Wychowanie regionalne 1

Nowoczesne nauczanie i uczenie się historii nie może polegać jedynie na pokazywaniu wojen, przejawów agresji i innych niegodziwości przeszłości. Trzeba nam dzisiaj silniej akcentować faktyczne wartości humanistyczne oraz dzieje i cechy samego człowieka -jako ich podmiotu. Nauczanie historii ma wyjątkową szansę, by wzmacniać i rozwijać patriotyzm, zwłaszcza ten lokalny. Wystarczy tylko zastanowić się nad tym, jak mądrze i nowocześnie prowadzić lekcje historii.

“Czwórka" od kilku lat akcentuje w swojej pracy edukację regionalną, która przejawia się m.in. aktywną pracą na rzecz środowiska lokalnego i zajęciami prowadzonymi w naszym niewielkim Muzeum Regionalnym. Program szkolny z zakresu historii i historii regionu uzupełniany jest o lekcje muzealne. Z roku na rok poszerzana jest też tematyka zajęć prowadzonych w muzeum, a to dzięki coraz to większym zbiorom tam gromadzonym.

Celem lekcji muzealnych jest:

• umożliwienie dzieciom bezpośredniego kontaktu ze sztuką i przeszłością,

• uczenie dbałości o dobra kultury,

• poznanie tradycji i zwyczajów swoich przodków, warunków, w jakich przyszło im żyć,

• uzupełnienie i poszerzenie wiedzy zdobywanej na lekcjach.

Zajęcia, w których uczestniczą uczniowie, bardzo im się podobają. Z zainteresowaniem słuchają prowadzących, aktywnie uczestniczą zadając dużo pytań. Nauczyły się, jak należy zachować się właściwie w muzeum. Oprócz wiadomości, które uzyskały, największą atrakcję stanowiła możliwość dotykania, dopasowywania, a nawet przymierzania rzeczy prezentowanych na wystawach.

Lekcje i warsztaty muzealne dają dzieciom bezpośredni kontakt z muzeum i jego zbiorami, oddziaływają na wyobraźnię i fantazję, dostarczają rozrywki. Przede wszystkim modelują osobowość, kształcą, dostarczając wiedzy z różnych dziedzin. Tematyka realizowana podczas lekcji muzealnych obejmuje:

1) Historię Barlinka

2) Historia a archeologia

3) Funkcje muzeum

4) Jak żyli ludzie dawniej

5) Praca artysty

Ewa Difort-Olejniczak


Andrzejki w SP nr 1 

Jak bardzo dziś człowiek potrzebuje radości, jak bardzo potrzebują tej radości dzieci, wiemy o tym wszyscy, bowiem uśmiech na twarzy dziecka wywołany jest radością.

 

Dzieci ze SP nr 1 doświadczyły odrobiny radości i zadowolenia. Panie Marzena Olszewska, Marta Plucińska i Katarzyna Stanisławska 24 listopada zorganizowały w świetlicy szkolnej imprezę andrzejkową połączoną z zabawą dla dzieci z rodzin mniej zamożnych. Wzięło w niej udział 40 dzieci. Andrzejki to dzień jedyny w swoim rodzaju. Tego dnia - zgodnie z tradycja – św. Andrzej uchyla rąbka tajemnicy wszystkim pannom i za sprawą znaków – wróżb – podpowiada, kiedy wyjdą za mąż, kim będzie w przyszłości ich wybranek i jak go znaleźć. Wróżby to stary jak ludzkość sposób na pozostanie niepewnej przyszłości. Warto wiedzieć, że kiedyś wróżby andrzejkowe odprawione były wyłącznie przez kobiety, które traktowały je bardzo poważnie, dziś to przede wszystkim dobra zabawa, w której uczestniczą także mężczyźni. Oprócz tradycyjnej dyskoteki, w świetlicy szkolnej odbywały się wróżby: losowanie imienia przyszłego męża lub żony, “wyścigi” butów oraz oczywiście lanie wosku.

Najpiękniejszym jednak powodzeniem cieszyła się zabawa zatytułowana “Kim będę w przyszłości?” Dzieci losowały karteczki z różnymi zawodami. W trakcie zabawy uczestnicy posilali się napojami i słodkimi bułeczkami. Na koniec dla każdego uczestnika czekała niespodzianka Chupa Chups.

Z pewnością dzieci mile wspominać będą ten dzień i z utęsknieniem oczekiwać na następną zabawę andrzejkową. Dopełnieniem “Dni Andrzejkowych” była szkolna dyskoteka, która odbyła się 28 listopada. Dzięki zaangażowaniu rodziców można było kupić spory kawałek pysznego ciasta za 1 zł. W zabawie pomogły uczennice z Samorządu Uczniowskiego.

Tak niewiele potrzeba: wystarczy trochę chęci, zaangażowania i dobrej woli, a może być radośnie i wesoło.

Halina Kasprzak


Poezja przy świecach

Dziś już w niewielu domach czyta się poezję. W polskiej poezji kryje się polska dusza, kryje się nasza wielkość. Z niej wyrasta nasza osobowość. Poezja jest nośnikiem tego, co najbardziej chyba nieuchwytne, a zarazem najbardziej istotne.

Nie bez powodu Poeta mówi w “Weselu”, wskazując na serce “A to Polska właśnie”. Poezja jest mową serca. Wystarczy przeczytać jeden wiersz Mickiewicza, Norwida, Konopnickiej, Staffa i pozwolić sobie na chwile refleksji, by ziarno, które tkwiło w strofach mogło w nas zakiełkować. Od wielu już lat szkoły organizują konkursy recytatorski. Ich celami są m.in. rozwijanie wrażliwości estetycznej, wdrażanie do poznawania i rozumienia poezji i prozy, wdrażania do umiłowania słowa pisanego i mówionego. W SP nr 1, 2. grudnia panie Halina Kasprzak, Iwona Strzelecka (polonistki) oraz Maria Kopycka (nauczycielka sztuki) zorganizowały konkurs recytatorski zatytułowany “Przyroda w poezji”, Był on skierowany do uczniów klas IV-VI. Udział wzięło 24 dzieci. Jury w składzie: Maria Kołosowska, Bożena Kuroch i Katarzyna Stanisławska po wysłuchaniu wszystkich utworów wyróżniły interpretację następujących uczniów: I miejsce Mateusz Janas (op. H. Kasprzak), II m. Klaudia Niedźwiecka (op. A. Gągało), III m. Katarzyna Molenda (op. H. Kasprzak).

Konkursy recytatorskie w szkołach podstawowych odbywają się w dwóch pionach: kl. I-III oraz IV-VI. I tak 10 grudnia panie Sławomira Bojanowska oraz Wiesława Wielgus zorganizowały konkurs recytatorski dla uczniów klas I-III. Przystąpiło do niego 22 uczniów. W nastroju zadumy i refleksji rodzice, dziadkowie, nauczyciele wysłuchali utworów J. Brzechwy, J. Tuwima, W. Chotomskiej i innych poetów. Jury w składzie: Anna Gągało, Halina Kasprzak oraz Iwona Strzelecka wyróżniły następujących uczniów: I m. Dawid Swat (op. M. Ligas), II m. Natalia Nowakowska (op. E. Konowalna), III m Józefa Jung (op. M. Kulczewska). Miłośników poezji zapraszam za rok. Niech w naszym życiu będzie wiele takich dobrych wieczorów z poezją.

Foto:

Halina Kasprzak


Sesja naukowa w PG nr 2

“Ruch uliczny w Barlinku” – pod takim hasłem odbyła się sesja naukowa przygotowana przez społeczność Publicznego Gimnazjum nr 2 – uczniów, nauczycieli, dyrekcję.

Wśród zaproszonych gości byli: Amelia Pakosz w-ce burmistrz MiG, Eugeniusz Dmytruszewski – inspektor do spraw drogownictwa w UMiG, przedstawiciele policji oraz prasa lokalna i regionalna. W sali gdzie odbywała się sesja wyłożone były prace uczniów, wyniki badań, natężenia ruchu wokół szkoły i na innych ulicach oraz referaty na temat bezpieczeństwa i wypadkowości, znajdowały się wykresy i różne projekty usprawnienia ruchu i odciążenia centrum miasta. Grzegorz Zajączkowski z III b wykonał śmiały projekt obwodnicy poprowadzonej przez jezioro. Projektując Grzegorz na pewno pamiętał o czym mówił wieszcz “mierz siły na zamiary nie zamiary podług sił”. Obecnie realizacja tego projektu wykracza poza możliwości finansowe gminy, ale może kiedyś... Cóż nam przeszkadza pomarzyć? Po referatach uczniów zadawano wiele pytań p. burmistrz, p. Dmytruszewskiemu, policjantom. Dopytywano się o ścieżki rowerowe, obwodnice, drogi na Górnym Tarasie – przy szkołach i przedszkolu. Przy okazji dowiedziałam się, że może w 2005 roku doczekam się budowy ul. Wyspiańskiego.

Uczniowie włożyli dużo pracy w przygotowanie referatów, a przedtem zbierali dane, np. od 6.00 rano do późnych godzin liczyli pojazdy poruszające się po drodze przy szkołach na Górnym Tarasie, nakręcili wiele filmów jak np. Wojtek Bryczek i Adam Sumicki o zakrętach na ul. Strzeleckiej – właściwie  już na szosie do Strzelc Kraj. Kilka razy byłam PG nr 2 na takich ciekawych sesjach czy dyskusjach. Ta sesja odbywała się w ramach tygodnia nauk ścisłych a prace do jej przygotowania trwały od października.

Prace badawcze uczą odpowiedzialności, sprawdzania siebie w trudnych warunkach, łączą różne dziedziny wiedzy (korelacja między-przedmiotowa) a także szlifują jęz. polski. Myślę, że w tej szkole zarówno uczniowie jak i nauczyciele nie liczą godzin pracy i lubią się wzajemnie.

Jadwiga Drwięga


Spotkania integracyjne

W listopadzie w naszej szkole (SP Chrapowo) odbył się “Wieczór Andrzejkowy".   Na  zaproszenie  mojej   klasy  przyjechali  najmłodsi wychowankowie Domu Dziecka z Barlinka wraz z wychowawczynią panią Elwirą Komórek-Białkowską. Były wiersze, opowiadania, wróżby i zabawy andrzejkowe oraz słodki poczęstunek przygotowany przez rodziców. W przerwach między wróżbami oglądaliśmy występy uczniów klas starszych:

żartobliwą “Randkę w ciemno", skecze i karaoke. Tańce przy dźwiękach dyskotekowej muzyki umiliły czas wszystkim uczestnikom “Wieczoru Andrzejkowego".

To już nie pierwsze nasze spotkanie z wychowankami Domu Dziecka. Współpracę nawiązaliśmy w ubiegłym roku, spotykaliśmy się przy różnych okazjach np. zabawa karnawałowa. Dzień Dziecka, festyn.

Myślę, że takie spotkania są z korzyścią dla obu stron. Dzieci poznają się, nawiązuj ą przyjaźnie, wymieniaj ą doświadczenia, wspólnie bawią się i świętują.

Mam nadzieje, że współpraca pomiędzy naszymi placówkami będzie kontynuowana w takiej, jak dotychczas, miłej i serdecznej atmosferze, a dzieci będą spędzały swój wolny czas w towarzystwie przyjaciół i znajomych.

Aneta Świercz


Wieści z ZSP nr 2

* 6 grudnia Samorząd Uczniowski zorganizował “Mikołajki” dla uczniów naszej szkoły. W miłej atmosferze i przy wsparciu wychowawców młodzież uczestniczyła w różnych zabawach i konkurencjach. Ich wysiłek i trud został nagrodzony słodkimi upominkami wręczonymi przez Mikołaja.

* W dniach 16 – 18 grudnia przygotowaliśmy “Kiermasz Świąteczny”, z którego dochód przekazaliśmy na podarunki dla dzieci spędzające te Święta w szpitalu.

* W ramach akcji “Podaruj innym Święta” po raz kolejny zbieraliśmy produkty żywnościowe dla najbardziej potrzebujących uczniów. Pragniemy podziękować wszystkim młodym ofiarodawcom z naszej szkoły za ogromny dar serca.

* W atmosferze kolęd i pastorałek, podczas przedstawienia poetyckiego “Anielskie Betlejem” pożegnaliśmy naszą koleżankę Bożenę Dubicką, wieloletniego pedagoga naszej szkoły i innych placówek oświatowych, odchodzącą na zasłużoną emeryturę.

 


Wizyta w muzeum

 

Dnia 27 listopada poszliśmy całą klasą do muzeum. Nasza pani wychowawczyni pojechała wcześniej, aby wszystko przygotować, natomiast my poszliśmy z panią bibliotekarką. Gdy doszliśmy na miejsce pani opowiadała nam jak ludzie żyli dawniej, w co się ubierali na co dzień i jak mieszkali. Następnie, pani wybrała 6 dziewczyn do prania i 6 do robienia gofrów. Było to trudniejsze niż myśleliśmy, ponieważ pranie i gotowanie dawniej nie było takie proste. Chłopaki obserwowali pracę dziewczyn. Wszyscy czekali z niecierpliwością na gofry. Piec je mieliśmy na podwórku przed muzeum, ale pogoda nie sprzyjała. Pani podejrzewała taką sytuację i przygotowała gofrownicę. Niestety nie udało nam się upiec gofrów tak jak to dawniej robiono. Wszystkim smakowały, a chłopcy byli zadowoleni, że mają w klasie takie zdolne dziewczyny. Wszyscy dobrze się bawili.

Napisały:

Paulina Płocińska

Kasia Kaliszuk