|
Barlinek - ludzie i miejsca - Kawiarnia MIŁA : Barlinek w fotografii : Boje o ogólniak : Dom dziecka - czas wolny : Emanuel Lasker w filatelistyce : KONKURS EKOLOGICZNY : Kryminałki : Kultura : Listy do redakcji : Majówka : Mistrzostwa Europy w warcabach : MOJA LOŻA : Nowa koncepcja Muzeum : Nowy dom na Widoku : Nowy statut SM Piast : Ogłoszenia drobne : Park w Dzikowie : Pomagamy przyrodzie : Posłanka w Iranie : PRGRAM DNI BARLINKA : Relacja z Sesji Rady Miejskiej : Rowery dla dzieci : Rozmaitości z miasta : Seniorzy w Pradze : Sport : Usc : W hołdzie pionierom Barlinka : Wiadomości wędkarskie : Wiadomości ze szkół : WYSTAWA - Historycznie i wspominkowo : Z LAMUSA RAPTUSA Dom Dziecka Organizacja czasu wolnego
Większość naszych wychowanków po przybyciu do placówki nie potrafi właściwie spędzać czasu wolnego. W ich pojęciu czas wolny - to “robić, co się chce”. Nieumiejętność właściwego zorganizowania tego czasu to domena nie tylko naszych dzieci, ale prawie wszystkich młodych ludzi. Znaczenie czasu wolnego w życiu dziecka wskazuje na potrzebę przemyślanego planowania poczynań wychowawczych. Bardzo ważną rolę w pracy wychowawczej w naszej placówce odgrywają koła zainteresowań tj. koło artystyczne, koło sportowe, koło matematyczne, koło kulinarne oraz koło ekologiczne .Czas wolny w soboty i niedziele jest planowany i organizowany kolejno przez wychowawców poszczególnych grup dla dzieci chcących uczestniczyć w zajęciach. Są to przeważnie zajęcia turystyczne (spacery, wędrówki), sportowe, kulinarne, plastyczne, wędkarskie, a także klub video. O zaangażowaniu w w/w zajęcia może świadczyć fakt, iż wychowankowie nasi zajmują wysokie lokaty w rozgrywkach sportowych między placówkami opiekuńczo-wychowawczymi (I miejsce w Turnieju Piłki Nożnej o Puchar Wójta Gminy Kłodawa; IV miejsce w I Ogólnopolskim “Mikołajkowym” Turnieju Halowym Piłki Nożnej Dla Dzieci z Domów Dziecka) .Ogromne znaczenie dla dobrego i pełnego rozwoju dzieci ma integracja ze środowiskiem lokalnym Barlinka. Tu w szczególności duży ukłon w stronę nauczycieli szkół do których uczęszczają nasi podopieczni. Wspólnie organizowane ogniska, wycieczki, zabawy pozwalają dzieciom w pełni rozwijać swoje umiejętności społeczne. Niemałe znaczenie dla pożytecznego spędzania czasu wolnego ma również położenie naszego Domu. Bliskość jeziora, lasu oraz warunki terenowe sprzyjają rozwojowi aktywności fizycznej dzieci, wypoczynkowi oraz bliskim kontaktom z naturalnym środowiskiem. Jest to szczególny walor naszego Domu doceniany także przez gości przebywających u nas w okresie wakacyjnym. Czas wolny wychowanków przeznaczany jest także na prace umysłowe tj. zajęcia wyrównawcze i korekcyjno-kompensacyjne, zabawy i gry intelektualne. Chlubą placówki są efekty prac społecznie użytecznych. Dzieci wniosły swój wkład w modernizację pomieszczeń sypialnych, uczelni i innych pomieszczeń. Wykonane prace plastyczne przez uczestników koła artystycznego zdobią grupowe korytarze. Wychowankowie pielęgnują także ogródek oraz cały teren zieleni przyległy do Domu Dziecka. Uczestnictwo w zaplanowanych zajęciach czasu wolnego uczy wychowanków obowiązkowości, systematyczności, przygotowuje do samodzielnego życia. Ważne jest stopniowe przechodzenie od organizacji czasu przez wychowawcę do samodzielnego inicjowania i odpowiedniego organizowania go przez dzieci, od zajęć grupowych do dowolnych, wg własnych zainteresowań wychowanków. Dużą wagę przywiązujemy do właściwego wypoczynku wychowanków w czasie ferii i wakacji. Dzięki nawiązanym kontaktom z placówkami opiekuńczymi w kraju stworzyliśmy im możliwości poznawania różnych regionów Polski. Wykorzystując doświadczenia z lat ubiegłych w bieżącym roku szkolnym modyfikujemy organizację czasu wolnego tak, aby jeszcze pełniej uwzględnić predyspozycje wychowawców oraz indywidualne zainteresowania i uzdolnienia wychowanków. Dyrekcja, Zespół Wychowawczy Domu Dziecka w Barlinku |