Być albo nie być … Menedżerem
Własnej Wiedzy ?
Takie
pytanie być może stawiali sobie uczniowie klas pierwszych LO w
wrześniu ubiegłego roku spotykając się po raz pierwszy z hasłem
Szkoła Zarządzająca Wiedzą. Dziś po praktycznie rocznej pracy wielu
z nich już wie, że to ogólnopolski program, który cechuje się
innowacyjnymi formami nauczania i oceniania, o czym mogli się
przekonać na zajęciach lekcyjnych i nie tylko. Ale czy uczeń musi
być koniecznie menedżerem? Pewnie nie musi, ale warto spróbować.

18
czerwca w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Barlinku odbyło
się podsumowanie całorocznych zmagań uczniów i nauczycieli z
programem Szkoła Zarządzająca Wiedzą. Na spotkanie przybyli
uczniowie klas pierwszych LO wraz z wychowawcami, dyrekcja szkoły
i zaproszeni goście. Po powitaniu lider zespołu SZW pan Krzysztof
Komorowski przedstawił rezultaty całorocznej pracy, następnie
wręczono certyfikaty Menedżera Własnej Wiedzy uczniom klas
pierwszych, przygotowano również specjalne podziękowania dla osób,
które najaktywniej włączyły się w przygotowania Dnia Prezentacji
Wiedzy. To punkt kulminacyjny programu, gdzie uczniowie prezentują
efekty swej pracy. Podziękowano również wychowawcom klas I LO:
paniom Marcie Szafkowskiej, Agnieszce Czernik, Justynie Stawickiej
oraz panu Krzysztofowi Komorowskiego. Wyróżniono także nauczycieli,
którzy najaktywniej włączyli się w realizację programu Szkoła
Zarządzająca Wiedzą.

W tym
miejscu wypada dodać, że program ten realizowany jest w Zespole
Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Barlinku już od 2007 roku. W
bieżącym roku szkolnym program stał się elementem większego projektu
wyrównywania szans edukacyjnych, który finansowany jest ze środków
Europejskiego Funduszu Społecznego. Autorkami Szkoły Zarządzającej
Wiedzą były panie: Mirela Nawrot i Irena Dzierzgowska. W roku
szkolnym 2008/2009 Program SZW wdrażany był dwutorowo, pierwszym
elementem programu był blok zajęć pozalekcyjnych obowiązkowych, bo
umieszczonych w planie w ramach wspomnianego projektu wyrównywania
szans edukacyjnych. Były to zajęcia z wychowawcą, zajęcia z MCI
czyli w centrum multimedialnym, a także zajęcia z innych
przedmiotów, w sumie zrealizowano 530 godzin lekcyjnych. Drugim
torem były normalne zajęcia, czyli różne przedmioty, na których
młodzież spotykała się z elementami planowania, zdobywania wiedzy,
twórczego myślenia, prezentowania wiedzy wreszcie samooceny. Hasła
te są tytułami 5 modułów, z których składa się program. Jego istotą
było przeprowadzenie jak największej ilości punktowanych ćwiczeń na
różnych przedmiotach. Uczniowie te punkty zbierali na specjalnych
kartach zaliczeniowych (lub w indeksach). Ćwiczenia opierały się na
treściach podstawy programowej lub standardów egzaminacyjnych, więc
nie odbiegały od realizowanego w danej klasie programu nauczania.
Oprócz
zajęć dla uczniów były również zajęcia dla nauczycieli, a prowadził
je zespól w składzie: panie I. Leszczyńska, M. Jagiełło Trif, M
Lewandowska i do stycznia 2009 A. Komorowska. Cyklicznie odbywały
się szkolenia rady pedagogicznej, a wymienieni nauczyciele – tzw.
„filary” programu, prowadzili doradztwo merytoryczne dla innych
nauczycieli, a były to m.in. indywidualne spotkania z nauczycielami
oraz cykliczne spotkania doradczo-konsultacyjne z wychowawcami klas
I. Ponieważ w programie uczestniczyły właśnie cztery klasy pierwsze
LO.

W
sumie wypracowano 200 godzin warsztatów i szkoleń. Ponadto dzięki
SZW szkole udało się pozyskać sprzęt dydaktyczny, literaturę,
programy multimedialne, a także poprawić jakość bazy, gdyż dokonano
wymiany drzwi do świetlicy i jednocześnie Sali, w której odbywało
się gro zajęć. Drzwi te dostosowane są dla osób poruszających się na
wózkach. Planowany jest w ramach projektu jeszcze zakup tablicy
interaktywnej,
Jednak
realizując program tak naprawdę chodziło nam o to, by uczniowie klas
pierwszych LO posiedli kilka nowych umiejętności lub je doskonalili
w trakcie zajęć. Umiejętności te zawarte są w tytułach wspomnianych
już modułów. Oczywiście te umiejętności nie są niczym nowym w
szkole, czy w edukacji. Ale są to te umiejętności, które pozwalają
odnosić sukcesy na egzaminach i potem w dorosłym życiu. Te
umiejętności to: planowanie … zdobywanie wiedzy (informacji) …
twórcze myślenie … prezentowanie wiedzy i wreszcie samoocena czyli
korekta naszych działań – w pedagogice obecnie bardzo popularny
termin – ewaluacja. I tak dochodzimy do najważniejszej informacji –
w programie uczestniczyły 4 klasy LO czyli 103 uczniów, z których 97
uzyskało tytuł Menedżera Własnej Wiedzy, czyli uzyskało z każdego
modułu minimum 20 punktów. Te 97 osób stanowi 94 %, a to jest
wynik bardzo nas satysfakcjonujący. Okazuję się więc, ze warto
wiedzieć jak się uczyć skutecznie, do czego namawiamy i namawiać
będziemy, ale już po wakacjach, kolejne roczniki uczniów naszej
szkoły.
Zespół SZW
I. Leszczyńska, M.Jagiełło-Trif, M.Lewandowska, K.K
|