Być albo nie być … Menedżerem Własnej Wiedzy ?

Takie pytanie być może stawiali sobie uczniowie klas pierwszych LO w wrześniu ubiegłego roku spotykając się po raz pierwszy z hasłem Szkoła Zarządzająca Wiedzą. Dziś po praktycznie rocznej pracy wielu z nich już wie, że  to ogólnopolski program, który  cechuje się innowacyjnymi formami nauczania i oceniania, o czym mogli się przekonać  na zajęciach lekcyjnych i nie tylko. Ale czy uczeń musi być koniecznie menedżerem? Pewnie  nie musi, ale warto spróbować.

18 czerwca w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Barlinku odbyło się podsumowanie całorocznych zmagań uczniów i nauczycieli z programem Szkoła Zarządzająca Wiedzą. Na spotkanie przybyli uczniowie klas pierwszych LO wraz z wychowawcami, dyrekcja szkoły   i zaproszeni goście. Po powitaniu lider zespołu SZW pan Krzysztof Komorowski przedstawił rezultaty całorocznej pracy, następnie wręczono certyfikaty Menedżera Własnej Wiedzy uczniom klas pierwszych, przygotowano również specjalne podziękowania dla osób, które najaktywniej włączyły się w przygotowania Dnia Prezentacji Wiedzy. To punkt kulminacyjny programu, gdzie uczniowie prezentują efekty swej pracy. Podziękowano również wychowawcom klas I LO: paniom Marcie Szafkowskiej, Agnieszce Czernik, Justynie Stawickiej oraz panu Krzysztofowi Komorowskiego. Wyróżniono także nauczycieli, którzy najaktywniej włączyli się w realizację programu Szkoła Zarządzająca Wiedzą.

W tym miejscu wypada dodać, że program ten realizowany jest w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych  nr 1 w Barlinku już od 2007 roku. W bieżącym roku szkolnym program stał się elementem większego projektu wyrównywania szans edukacyjnych, który finansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Autorkami Szkoły Zarządzającej Wiedzą były panie: Mirela Nawrot i Irena Dzierzgowska. W roku szkolnym 2008/2009 Program SZW wdrażany był  dwutorowo, pierwszym elementem programu był blok zajęć pozalekcyjnych obowiązkowych, bo umieszczonych w planie w ramach wspomnianego projektu wyrównywania szans edukacyjnych. Były to zajęcia z wychowawcą, zajęcia z MCI czyli w centrum multimedialnym, a także  zajęcia z innych przedmiotów, w sumie zrealizowano 530 godzin lekcyjnych. Drugim torem były normalne zajęcia, czyli różne przedmioty, na których młodzież spotykała się z elementami planowania, zdobywania wiedzy, twórczego myślenia, prezentowania wiedzy wreszcie samooceny. Hasła te są tytułami 5 modułów, z których składa się program. Jego istotą było przeprowadzenie jak największej ilości punktowanych ćwiczeń na różnych przedmiotach. Uczniowie te punkty zbierali na specjalnych kartach zaliczeniowych (lub w indeksach). Ćwiczenia opierały się na treściach  podstawy programowej lub standardów egzaminacyjnych, więc nie odbiegały od realizowanego w danej klasie programu nauczania.

Oprócz zajęć dla uczniów były również zajęcia dla nauczycieli, a prowadził je zespól w składzie: panie I. Leszczyńska, M. Jagiełło Trif, M Lewandowska i do stycznia 2009 A. Komorowska. Cyklicznie odbywały się szkolenia rady pedagogicznej, a wymienieni nauczyciele – tzw. „filary” programu, prowadzili doradztwo merytoryczne dla innych nauczycieli, a były to m.in.  indywidualne spotkania z nauczycielami oraz cykliczne spotkania doradczo-konsultacyjne z wychowawcami klas I. Ponieważ w programie uczestniczyły właśnie cztery klasy pierwsze LO. 

W  sumie  wypracowano 200 godzin warsztatów i szkoleń.  Ponadto dzięki SZW szkole udało się pozyskać sprzęt dydaktyczny, literaturę, programy multimedialne, a także poprawić jakość bazy, gdyż dokonano wymiany drzwi do świetlicy i jednocześnie  Sali, w której odbywało się gro zajęć. Drzwi te dostosowane są dla osób poruszających się na wózkach. Planowany jest w ramach projektu jeszcze zakup tablicy interaktywnej,

Jednak realizując program tak naprawdę chodziło nam o to, by uczniowie klas pierwszych LO posiedli kilka nowych umiejętności lub je doskonalili w trakcie zajęć. Umiejętności te zawarte są w tytułach wspomnianych już  modułów. Oczywiście te umiejętności nie są niczym nowym w szkole, czy w edukacji. Ale są to te umiejętności, które pozwalają odnosić sukcesy na egzaminach i potem w dorosłym życiu. Te umiejętności to: planowanie … zdobywanie wiedzy (informacji) … twórcze myślenie … prezentowanie wiedzy i wreszcie samoocena czyli korekta naszych działań – w pedagogice obecnie bardzo popularny termin – ewaluacja.  I tak dochodzimy do najważniejszej informacji – w programie uczestniczyły 4 klasy LO czyli 103 uczniów, z których 97 uzyskało tytuł Menedżera Własnej Wiedzy, czyli uzyskało z każdego modułu minimum 20 punktów. Te 97  osób stanowi  94 %,  a to jest wynik bardzo nas satysfakcjonujący. Okazuję się więc, ze warto wiedzieć jak się uczyć skutecznie, do czego namawiamy i namawiać będziemy, ale już po wakacjach, kolejne roczniki uczniów naszej szkoły.

   Zespół SZW    
I. Leszczyńska, M.Jagiełło-Trif, M.Lewandowska, K.K

 

Copyright (c) 2004 Echo Barlinka