V sesja Rady Miejskiej w Barlinku
Kolejna V Sesja Rady Miejskiej w Barlinku tradycyjnie już odbyła
się w godzinach popołudniowych, aby zainteresowani mieszkańcy gminy
mogli w niej uczestniczyć. Na samym wstępie chciałabym pochwalić
Przewodniczącego RM Dariusza Zielińskiego za bardzo sprawne
prowadzenie obrad.
Porządek obrad zawierał w sobie aż 24 punkty. Zapowiadały się długie
dyskusje.
Zmiany w porządku obrad.
Już na
samym początku wyprowadzono z porządku obrad
-
punkt 10, dotyczący „projektu uchwały w sprawie przeznaczenia
środków finansowych na pomoc zdrowotną dla nauczycieli
korzystających z opieki zdrowotnej oraz określenia rodzajów
świadczeń przyznanych w ramach tej pomocy, a także warunków i
sposobu ich przyznawania”
Natomiast radny Ryszard Wiśniak zaproponował wycofanie punktu 16,
uzasadniając swój wniosek; „...proponuję wycofanie punktu 16 który
brzmi- „Projekt uchwały w sprawie rozpoczęcia procesu prywatyzacji
Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej Spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością w Barlinku”. Uzasadnienie jest następujące, myśmy
się zwrócili do spółki PEC z następującymi wnioskami dotyczącymi
szczegółowej koncepcji modernizacji PEC, finansów spółki... Ponieważ
na materiałach, na których pracowała komisja, tych danych nie było a
proces prywatyzacji jest rzeczą bardzo poważną... Wosimy o wycofanie
tego projektu z dzisiejszych obrad”
Radny
Paweł Lewczuk popierając wniosek powiedział „...pan prezes PEC-u nie
przygotował materiałów o jakie komisja prosiła. Wyciąg z opracowania
nie jest materiałem wiażącym dla Rady. My chcemy materiał
podpisany przez firmę konsultingową, tą która przeprowadzała
ekspertyzy. Dawanie wyciągu jest kpiną...Żądamy materiałów
źródłowych....
Prezes
PEC-u odpowiedział na zarzuty słowami „...było przekazane to o co
komisja się domagała pisemnie...”.
Wnioski radnych:
Teresa
Tomczyszyn wystąpiła z zapytaniem: „...na ulicy Szosowej pojawiły
się różnego rodzaju zagłębienia...zaledwie 4 miesiące od
modernizacji tej drogi. Czy ma ona jakąś gwarancję...kto za to
odpowiada my czy powiat?”
Radny
Jan Janas poruszył niezwykle ważną kwestię: „... co z obiektem po
byłym kinie, wprawdzie nie jesteśmy już jego właścicielem jako
gmina. Myślę, że pan burmistrz ma pewne umocowania, które pozwolą na
reakcje w tym zakresie. Wnoszę o podjecie działań zabezpieczających
i uporządkowania obiektu ...”
Radny
Paweł Lewczuk zapytał o kwestie dotyczące finansów i wyprowadzenia z
kasy gminy pieniędzy. Zwrócił się z zapytaniem do burmistrza Z.
Siarkiewicza: „...w ubiegłym roku po złożeniu przez pana ślubowania
pobrał pan z kasy gminy ekwiwalent za niewykorzystany urlop
wypoczynkowy za 40 dni urlopu w tym 16 dni za 2005 oraz 24 za 2006
r. czym naraził pan gminę na dodatkowe koszty w wysokości 17.741,93
zł. ...Powinien pan urlop za rok 2005 wykorzystać w 2006 roku. Tego
pan nie uczynił. To nie jest pierwszy przypadek, że pan pobiera
ekwiwalent. Robi to pan notorycznie za każdym razem wchodząc w
następną kadencję. Ma pan zastępcę, który może pana zastąpić -
podatnicy za to płacą.”
Drugie
zapytanie radnego dotyczyło uroczystości z dnia 27. stycznia „Święto
Barlinka”. „...Po części oficjalnej odbyła się część nieoficjalna
- bankiet dla osób wybranych ...czy ten bankiet był sfinansowany ze
środków publicznych a jeżeli tak, to proszę podać w jakiej wysokości
koszty poniesiono oraz gdzie zostały zaksięgowane.
Plan kadencyjny
W
przedstawionym planie kadencyjnych brak było konkretów, mało
szczegółów, brak konkretnych działań. Przewodniczący Rady Miejskiej
Dariusz Zieliński tak skomentował plan przygotowany przez
Z.Siarkiewicza „Dokument opierany na kampanii wyborczej. Osławione
100 milionów z UE ...do tej pory nic nie wynika z dokumentów
przedstawionych RM w postaci projektu budżetu......apeluję o
odpowiedzialność za słowa ...bo pamięć o ludziach będzie trwała do
momentu, kiedy będziemy pamiętać słowa wypowiedziane przez tych
ludzi...”
Burmistrz wyjaśnił „... rozumiem wątpliwości i obawy i obiecuję, że
je wszystkie postaram się państwu wyjaśnić ...Musicie państwo
zrozumieć, że to jest dokument programowy...”
Gminny program rozwiązywania problemów alkoholowych.
Jak co
roku pełnomocnik tego programu - Alina Sznabowicz przekazała
sprawozdanie z działalności. W dyskusję nad sprawozdaniem włączył
się radny Paweł Lewczuk „...na realizacją gminnego programu
rozwiązywania problemów alkoholowych: przekazano 215.756 zł , z tego
wydatkowano 215.756 zł. Realizacja w/w środków przez OPS
Barlinek...wynagrodzenia na rzecz osób fizycznych 51.225 zł.
Stwierdzam, że przejadane są środki. Prawie 1/4 dochodu jest
przejadana w formie wynagrodzeń, diet, innych gaży natomiast nie
idzie to do osób potrzebujących na realizowanie nakreślonych celów.
W tym zakresie moja opinia jest zdecydowanie negatywna. Nie zgadzam
się również jeżeli chodzi o samą realizację tego programu ...nie ma
potrzeby powołania pełnomocnika do tych spraw, powołanie
pełnomocnika jest dodatkowym wydatkiem 700 zł miesięcznie, to w
skali roku jest 9100 zł. Burmistrz może, ale nie musi powołać
takiego pełnomocnika. Dotyczy to tych gmin gdzie nie działają OPS-y.
Szeroka komisja, a to kolejne diety. W jej skład wchodzi Elżbieta
Wrońska, której obowiązkiem jest nadzór nad tymi działaniami. Jest
to kolizja prawna...”
Swoje
zdanie wyraziła również pani pełnomocnik Alina Szanbowicz „...jestem
zobowiązana złożyć radzie sprawozdanie z działalności...zawsze
proszę o rekomendacje. Przeszliśmy szereg kontroli w RIO, nigdy nie
było najmniejszego zarzutu...Wynagrodzenia to nie jest 50
tys....jesteśmy na szarym końcu...mówicie państwo o pedagogizacji
rodziców i zajęciach w szkołach, a kto prowadzi to: Wojciech
Światłowski za godzinę otrzymuje 30 złotych, miesięcznie 200-300
złotych za pracę stresującą, konfliktową....”
Budżet uchwalono
I
nastał czas uchwalenia budżetu. Dyskusje były długie. Pierwsza
autopoprawka dostarczona przez burmistrza została przyjęta przez
Radę Miejską wraz z wnioskami Rady. Autopoprawka ta została
przekazana radzie 12. 01.2007. Druga autopoprawka przekazana dopiero
w dniu sesji nie uzyskała akceptacji, rada nie zgodziła się na
zmiany zaproponowane przez burmistrza. Ostatecznie budżet uchwalono.
A oto niektóre pozycje wydatków budżetowych: rezerwa 40.000
(zmniejszono z kwoty 102.000 zaproponowanej przez burmistrza),
dotacje dla BOK w kwocie1.091.387, wydatki na edukację i wychowanie
140.053.033, na pomoc społeczną 6.162.000, na kulturę fizyczną i
sport 516.900 (w tym zawarto 200.000 na inwestycje na stadionie
miejskim), wydatki na transport i łączność 921.000, a na gospodarkę
mieszkaniową przeznaczono 562.130. Przeznaczono również 413.000 na
dotacje jednostek i organizacji gminnych oraz 973.603 zł jako
rezerwa na cele remontowe w szkołach gminnych.
Dług gminy wynosi 6.893.000 (na rok 2006).
ulf
|