Wystawa Petera Heyna w muzeum

Peter Heyn urodził się w Berlinie w 1956 roku i tam mieszka. Na Berlińskiej Akademii Kultury ukończył pedagogikę sztuki. Często bywa i wystawia swoje prace na terenie Pomorza Zachodniego, stąd bez przeszkód rozmawia po polsku. Jego dziadek mieszkał (do 1945 roku) w Pyrzycach, a babka we wsi opodal. Ojciec urodzony we Wrocławiu mieszkał w Olsztynie, a matka w Nowogródku ,ale spotkali się w Berlinie i tam pozostali. Peter chętnie uczestniczy w międzynarodowych plenerach w Polsce, gdzie dobrze się czuje. Dotąd tworzył i wystawiał w Międzyzdrojach, Stargardzie, Myśliborzu, Policach a także w Szczecinie. Ponadto eksponował swoje prace w Poczdamie, Berlinie, Havelbergu, Deminie i Toskanii w e Włoszech.

W naszym muzeum artysta zaprezentował 40 prac, wykonanych różnymi technikami, a to: miedzioryt, akwaforta, akwarela. Na małych formatach (średnie wielkości pocztówki) oglądać możemy rysunki barokowych rzeźb i pomników z północnych Czech, bo jak mówi, urzeka go i inspiruje sztuka barokowa. Tematem wystawionych prac są też motywy roślinne, pejzaże i kompozycje abstrakcyjne.Wernisaż wystawy odbyły się w Muzeum Regionalnym w dniu 16. lutego br. z udziałem artysty, który przemawiał po polsku. Rangę uroczystości podkreślała obecność władz miejskich, co jest naszą chwalebną barlinecką tradycją.

Oglądaniu ekspozycji towarzyszył koncert muzyki gospel w wykonaniu zespołu „Klaster” z Gorzowa (siedem urodziwych dziewcząt) którym kieruje Zbigniew Bocian. Wśród gości wernisażu byli zaprzyjaźnieni z Peterem mysliborzanie, na czele z organizatorem myśliborskich plenerów i dyrektorem Muzeum Regionalnego w Myśliborzu Ryszardem Jobke. Jedno ze swoich dzieł artysta przeznaczył na loterię, a losowanie odbyło się w czasie wernisażu, czemu jak zwykle towarzyszyły emocje. Wystawę można oglądać do końca marca br.

                                                         Romana Kaszczyc

P.S. Przy okazji wyjaśnię, na czym polegają techniki prezentowanych prac.

Miedzioryt (dawniej zwany sztychem miękkim) to technika graficzna wklęsła, w której odbitkę otrzymuje się z płyty miedzianej z wyrytym rylcem rysunkiem. Stosowana jest od XV wieku, a wywodzi się z techniki złotniczej. Mistrzami  miedziorytu byli m.innymi Dűrer i Rubens.

Akwaforta – to trawiona technika graficzna wklęsła. Na płycie miedzianej pokrytej specjalnym werniksem wykonuje się rysunek igłą i poddaje (kilkakrotnie) trawieniu kwasem. To technika dosyć skomplikowana, stosowana również od XV w., a jej mistrzem był Rembrandt.

Akwarela jest techniką malarską, w której używa się farb niekryjących, rozpuszczalnych w wodzie ( aqua – woda). Polskim mistrzem  akwareli był Julian Fałat.
 

Copyright (c) 2004 Echo Barlinka