KTO KOGO OKŁAMUJE? 

KŁAMSTWO AŻ SIĘ KURZY

Po przeczytaniu: pisma radnych do Regionalnej Izby Obrachunkowej zamieszczonego w lipcowym Echu Barlinka, artykułów pt. NIEGOSPODARNOŚĆ W GMINIE zamieszczonych w sierpniowym i wrześniowym EB, oraz wywiadów zatytułowanych Kontrola na żądanie zamieszczonych w Pulsie Powiatu Nr 11 i listu burmistrza Zygmunta Siarkiewicza do Redakcji zamieszczonego również we wrześniowym EB. Postanowiłem przytoczyć wypowiedzi lub treści - cytaty niektórych pism urzędowych dosłownie, aby czytelnicy sami ocenili. Kto kogo okłamuje?

Oto przykłady:

1. Na temat protokółów pokontrolnych Regionalnej Izby Obrachunkowej w wywiadzie zam. w Pulsie Powiatu nr 11, burmistrz Zygmunt Siarkiewicz mówi, cyt.: „Sprawozdanie z przebiegu kontroli, które opracował zespół RIO, to nie jest materiał dla burmistrza, czy radnych. To kolegium Izby po zapoznaniu się z protokółem, uchybieniami, stawia zarzuty, wnioskuje i kieruje je do burmistrza...” Jednak, Prezes RIO pan Józef Chodarcewicz, do mnie w piśmie WK-0913-701/28/D/2005 wyraża odmienne stanowisko pisząc, że treść protokółów podał do ogólnej publicznej wiadomości, cytat: Z wynikami kontroli oraz wystąpieniem pokontrolnym Regionalnej Izby Obrachunkowej może pan się zapoznać w Gminie lub w Biuletynie Informacji Publicznej.”

2. W tym samym wywiadzie burmistrz mówi, cytuję: „Radni sygnatariusze wniosku do RIO zarzucają mi, że w prognozie długu publicznego podaję się nieprawdziwe kwoty, tego zarzutu RIO także nie potwierdza, z tego właśnie domniemam się, że ich działanie jest propagandowe.” Co na temat prognozy długu publicznego mówi Protokół RIO str.9, 10 i 11, cytuję: „Poza kwestionowanym zagadnieniem nie ujęcia w Prognozie długu kwoty 364 037 zł... zarzuca się: zaniżenie obciążenia rocznego budżetu z tytułu spłaty zadłużenia w 2005 roku... ustalono, że wykazano: planowaną roczną spłatę zadłużenia w wysokości - 4.100.725 zł winno być – 4.390.293, - wskaźnik spłaty zadłużenia do dochodu – 14,4% winno być – 15,4%. Jak wynika z powyższych danych prognoza długu publicznego zawierała nierzetelne dane a łączna kwota spłaty w 2005 roku przekroczyła 15% planowanych dochodów, co było niezgodne z przepisami Art. 113 ust.1 ustawy o finansach publicznych.”

„Ponadto na podstawie załącznika Nr 30 do protokółu kontroli stwierdzono, że potencjalne spłaty z tytułu poręczeń w 2004 roku:

a)      – zostały wykazane w projekcie budżetu w kwocie 280.745 zł zamiast 480.745 zł

b)      – nie zostały wykazane w ogóle w uchwale budżetowej na 2004 rok.

W przypadku wykazania kwoty 480.745 zł w Prognozie łącznej kwoty długu publicznego stanowiącej załącznik do uchwały budżetowej na 2004 rok roczne obciążenie budżetu z tytułu spłaty zadłużenia wyniosłoby 4.031.104 zł, co stanowi 16,4% planowanych dochodów i przekracza limit określony w przepisach Art. 113 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.”

3. Ponadto w piśmie RIO-WK-0913-701/2005, którym Prezes RIO informuje o wynikach kontroli czytamy: „W Prognozie Łącznej Kwoty Długu Publicznego Miasta i Gminy Barlinek na lata 2005-2016 nie wykazano potencjalnych spłat z tytułu udzielonych poręczeń na kwotę 289.568 zł, co miało wpływ na przekroczenie planowanej łącznej kwoty przypadającej do spłaty w 2005 roku rat kredytów i pożyczek a także udzielonych poręczeń oraz należnych odsetek i dyskonta, a także przypadających do wykupu papierów wartościowych w 2004 roku, co było niezgodne z przepisami Art. 113 ust. 1 ustawy o finansach publicznych - za co odpowiedzialność ponosi Burmistrz i Skarbnik.”

4. Powodem notorycznego fałszowania danych budżetowych może być pobłażliwe podejście Regionalnej Izby Obrachunkowej, która poświadczanie nieprawdy nazywała nierzetelnością. Oto przykład; Uchwała NR XXI/43/2003 Składu Orzekającego RIO z 14.02.2003 roku, cytuję:

„Negatywnie opiniuje załączoną do budżetu Prognozę długu publicznego Gminy Barlinek na lata 2003 – 2010 ze względu na nierzetelne sporządzenie prognozy oraz planowane zaciągnięcie w 2003 roku zobowiązań na pokrycie wydatków nieznajdujących pokrycia w dochodach, których kwota przekracza 60% planowanych dochodów...”

„Zwraca się uwagę, iż w przedłożonej Prognozie długu publicznego w 2003 roku wykazano dochody 24.658.000 zł, a w uchwalonym budżecie 23.256.472 zł Wydatki wykazano w kwocie 25.790.000 zł, a w uchwalonym budżecie 24.726.020 zł Powyższe różnice wskazują na to, iż Prognoza długu publicznego nie została rzetelnie opracowana”

5.W tym samym wywiadzie burmistrz wypowiada się jeszcze tak, cyt.: „Jeżeli chodzi o kontrolę przeprowadzoną na wniosek radnych to jestem zadowolony dlatego, że RIO jednoznacznie odniosło się, że nie ma żadnych zarzutów dotyczących łamania dyscypliny budżetowej, narażenia gminy na straty.” A oto opinia Prezesa RIO z w/w pisma w sprawie zakresu możliwości oceny w aspekcie gospodarności i celowości działań gminy, cytuję: „Ponadto na podstawie wyników przeprowadzonej kontroli nasuwają się wątpliwości, co do celowości i gospodarności w zakresie realizacji gospodarki finansowej gminy. Do właściwości Izby nie należy ocena gospodarności i celowości działań jednostki samorządu terytorialnego.” Tutaj muszę dodać, że wszystkie nieprawidłowości i uchybienia wymienione w piśmie Prezesa RIO, oraz część uchybień wskazanych w protokółach RIO (RIO-WK-0913-691/18/K/2005) jest zakończona następującą klauzulą, cytuję: „– za co odpowiedzialność ponosi Burmistrz i Skarbnik.”

6. Wielokrotnie, składałem wnioski: o poprawienie danych, o rzetelne przedstawienie sytuacji ekonomicznej gminy. Otrzymywałem odpowiedzi od burmistrza mniej więcej takiej treści, (pismo RFI/114/2004 z 15.06.2004) cytuję: „W odpowiedzi na wniosek zgłoszony na XXV Sesji Rady Miejskiej w dn. 27 maja br. informuję, że: 1. Burmistrz Miasta i Gminy Barlinek oraz podlegli mu pracownicy zawsze przedstawiają rzetelną informację o sytuacji ekonomicznej gminy. 2. Prognoza łącznej kwoty długu publicznego gminy na lata 2004 - 2011, stanowiąca zał. Nr 16 do uchwały budżetowej z dnia 29 stycznia 2004 r. jest rzetelna i aktualna.” (pismo burmistrza RFI/100/2005 z 21.06.2005) „W odpowiedzi na wniosek zgłoszony na XXXVIII Sesji Rady Miejskiej w dniu 2 czerwca 2005 roku wyjaśniam...”, „Natomiast Pan podaje we wniosku, że wystąpiły wydatki budżetowe nieznajdujące pokrycia w dochodach budżetowych, co jest niezgodne ze stanem faktycznym, ponieważ nie wystąpiły wydatki budżetowe niemające pokrycia w dochodach budżetowych. Odwrotnie: dochody były większe od wydatków.” Co na temat „wydatków nie znajdujących pokrycia w dochodach budżetowych” pisze RIO, Uchwała NR XLI/95/2005 Składu orzekającego z 22 marca 2005 roku, cytuję: „Wydatki budżetowe nie znajdujące pokrycia w dochodach budżetowych wyniosły1.104.835 zł. Na pokrycie wymienionych wydatków Gmina dysponowała środkami z kredytu w kwocie 1.900.000 zł oraz nadwyżką środków w kwocie 364 038 zł.” Na ten sam temat protokół RIO str.16 i 17, cytuję: „środki nieznajdujące pokrycia w dochodach –1.104.835 zł, które były sfinansowane przychodami 2004 roku - 2.264.038 zł składającymi się z nadwyżki środków na rachunku - 364.038 zł oraz kredytu 1.900.000 zł.”

Panie burmistrzu! I kto tu kłamie? Takich przykładów mógłbym przytaczać na kilku stronach. Z treści widać, że nie jest to aspekt polityczny, jak w swoim liście twierdzi burmistrz. Zarzuty stawiane burmistrzowi w piśmie radnych do RIO również nie są wymyślone lecz prawdziwe, uzasadnione i potwierdzone przez RIO. A zatem jaką wartość merytoryczną i moralną mają te wszystkie wypowiedzi, artykuły i listy burmistrza oraz kolesi. Ocenę pozostawiam czytelnikom.

                                                                                     Tadeusz Szyld

Postscriptum

W związku z celowym wprowadzeniem Prokuratury w błąd przez Urząd, mimo próby tuszowania przestępstw przez niektóre instytucje, wznowiono dochodzenie Sygn. akt Ds. 1737/05 w sprawie o przestępstwo z Art. 271 § 1.KK. Natomiast uzyskane nowe dokumenty świadczą, że nie skończy się tylko na Art. 271.
 

Copyright (c) 2004 Echo Barlinka