Oświatowe problemy Gminy
Po likwidacji szkół
Po
decyzji Rady Miejskiej o likwidacji z dniem 31 sierpnia czterech
szkół wiejskich, trwa proces zagospodarowania ich obiektów. Po
likwidacji tych szkół, wydatki gminy na cele oświatowe zmniejszą się
o 1,2 mln zł.

Na
prowadzenie czterech małych szkół wiejskich w Płonnie, Dziedzicach,
Osinie i Rychnowie, gmina w ciągu ostatnich czterech lat, „dołożyła”
do subwencji oświatowej około 8,4 mnl zł. Oznacza to, że w tym
czasie można było zrealizować kilka poważnych inwestycji, nie
zaciągając dla już realizowanych inwestycji -kredytów, które teraz
trzeba spłacać wraz z odsetkami. Do oczywistego problemu wysokich
kosztów funkcjonowania małych szkół wiejskich, doszedł jednak
element malejącej liczby dzieci w wieku szkolnym. Okazało się, że na
przestrzeni lat 2001-2007, liczba uczniów klas pierwszych zmniejszy
się o 70 dzieci, a ogólna liczba uczniów w szkołach podstawowych
zmniejszy się aż o 328 uczniów.
Paradoksalne były przypadki, że w roku szkolnym 2003-2004 na 52
uczniów szkoły i klasy zerowej w SP Dziedzice, przypadało 11 i pół
etatu nauczycieli i personelu, a w SP Płonno (45 uczniów) w klasie
„O” i klasie pierwszej, uczyło się 4 i 3 uczniów.
Decyzje o likwidacji
W tej
sytuacji determinacja samorządowców w sprawie likwidacji tych szkół
była prawie jednogłośna, chociaż bardzo bolesna. Zdawano sobie
sprawę z faktu, że każdy przypadek zamykania szkoły wiejskiej jest
dramatyczną decyzją, która może wzbudzać protesty. Tym bardziej, że
działały one od momentu zagospodarowania tych ziem przez Polskę, że
likwiduje się w ten sposób ośrodek kulturalno-oświatowy w każdej
miejscowości, że pracę straci kilka osób obsługi oraz, że wystąpi
problem dowozu dzieci do innej szkoły. Społeczności likwidowanych
szkół, nie udało się zrealizować zamiaru powołania szkół społecznych
w ramach programu „Mała szkoła”. Taką możliwość rozważano w
przypadku szkół w Dziedzicach, Osinie i Rychnowie. Nie obeszło się
również bez protestów. Protestujący z Osiny, wnieśli zażalenie do
Oddziału NSA w Szczecinie, a w przypadku Rychnowa do Rady Miejskiej
- oba zażalenia zostały odrzucone. Nie uwzględniono również wniosku
osoby fizycznej o prowadzenie szkoły w Osinie, wobec małej realności
takiego zamierzenia. Zastrzeżenia wobec likwidacji SP Rychnów,
badała nawet komisja rewizyjna RM, która nie dopatrzyła się jednak
większych uchybień w sposobie informacji przygotowanych przez ZEASz.
Proces likwidacji szkół
Po
uprawomocnieniu się uchwał RM o likwidacji w.w. szkół, prowadzący
sprawy oświaty ZEAS i UMiG, uzgodnili ze społecznością Rychnowa, że
połowa uczniów likwidowanej szkoły od 1 września, podejmie naukę w
SP Mostkowo, a pozostali w SP nr 1 Barlinek -rodzice mieli prawo
wyboru szkoły. Uczniowie z SP Dziedzice będą mogli uczyć się w SP
Mostkowo, z SP Osina w SP 4 w Barlinku, a z SP Płonno w SP 1 w
Barlinku. Na dodatek do SP 4 Barlinek, skierowano 12 uczniów z Równa
i Rówienka, którzy dotychczas uczyli się w likwidowanej przez gminę
Przelewice szkole w Laskowie. Jedynie kilkanaścioro dzieci z
Łubianki i okolicznych osad leśnych, będzie uczyło się w SP Karsko w
gminie Nowogródek Pom.
Po
dokonaniu różnych korekt, związanych z rozdziałem dzieci z SP
Rychnów, okazało się,że na 38 nauczycieli likwidowanych szkół, 5
wyraziło wolę przejścia na emeryturę, a tylko 5 nie otrzymało oferty
pracy. Pozostali uzyskają pracę w placówkach oświatowych. Co
ciekawe, na 28 likwidowanych oddziałów szkolnych, powstanie tylko 6
klas.. O około 58 tys.zł zwiększy się jednak koszt dowozu dzieci do
nowych szkół. Mimo tego i konieczności odpraw dla zwalnianych z
pracy nauczycieli i pracowników obsługi oraz odchodzących na
emerytury. koszt funkcjonowania szkół w gminie, zmniejszy się o
około 1,2 mln zł. Jest to o tyle ważne, że gminę czeka konieczność
remontu SP 1 w Barlinku - wymiana okien i sieci c.o. w budynku, oraz
bardzo wysoki udział własny gminy, rzędu 6-7 mln zł, w kosztach
inwestycji budowy kanalizacji sanitarnej terenów wiejskich. Gmina
będzie też musiała zagospodarować pomieszczenia po zlikwidowanym LO
przy ul. Leśnej, a w perspektywie 2-3 lat dokonać modernizacji
obiektów w tej szkole.
Zagospodarowanie obiektów likwidowanych szkół
Tym
procesem zajmują się specjalne komisje, w skład których wchodzi
przestawiciel UMiG, ZEASz, właściwego sołectwa i dyrektora
likwidowanej placówki. W odniesieniu do poszczególnych szkół,
sytuacja przedstawia się następująco:
SP Płonno. Większą część
szkoły, przeznaczono na utworzenie 4 lokali mieszkalnych dla
mieszkańców wsi. Prace adaptacyjne, przy pomocy BTBS, wykonają
przyszli najemcy systemem gospodarczym. Część parteru będzie
zagospodarowana na pracownię komputerową i bibliotekę na potrzeby
wsi oraz pomieszczenia świetlicowe dla wiejskich stowarzyszeń.
Obiektem ma zarządzać BTBS.
SP Rychnów. Odremontowane
zaplecze, gdzie mieściły się 2 klasy i sanitariaty, będzie
adoptowane przez jednostkę OSP na remizę oraz wspólną ze
Stowarzyszeniem Młodzieży świetlicę oraz magazyny dla OSP. W budynku
głównym mają powstać trzy lokale mieszkalne, a na parterze pracownia
komputerowa oraz biblioteka wiejska, która zostanie tam przeniesiona
z sąsiedniego budynku. Pomieszczenie po dotychczasowej bibliotece ma
zostać zbyte w drodze przetargu, na co jest sporo chętnych.Obiekt ma
być zarządzany przez BTBS.
SP Osina. Całość obiektu ma
być wykorzystana przez Ośrodek Pomocy Społecznej z przeznaczeniem na
samodzielną placówkę - Środowiskowy Dom Samopomocy dla osób z
zaburzeniami psychicznymi, który na remont, adaptację i
termomodernizację, a także koszty utrzymania, chce pozyskać środki z
funduszy pomocowych UE. Część rodziców niepełnosprawnych dzieci,
protestuje jednak przeciwko takiej decyzji, uważając, że placówka
jest zbytnio oddalona od centrum Barlinka (około 4 km), co może
utrudnić dotarcie do niej rodziców. Mogą być też kłopoty z
finansowym utrzymaniem obiektów.
SP Dziedzice. Stosunkowo
duży i niezbyt stary obiekt, w części ufundowany przez
Stowarzyszenie Woldenberczyków, wzbudza najwięcej emocji. W czasie
uroczystego zakończenia działalności szkoły, wzięli w niej udział
nieliczni już Woldenberczycy. W budynku szkoły istnieje Izba Pamięci
Woldenberczyków, dobrze urządzona kuchnia oraz są lokale mieszkalne
dwóch rodzin nauczycielskich. Do tej pory we wsi działała duża
świetlica wiejska. Powstające Stowarzyszenie Przyjaciół Dziedzic (w
rejestracji) oraz rada sołecka, zaproponowała władzom gminy sprzedaż
dotychczasowej świetlicy i przeznaczenie uzyskanych funduszy na
remont obiektu szkoły i utworzenie tam świetlicy wiejskiej z
działalnością kuchni, a także przekazanie obiektu do dyspozycji
Stowarzyszenia. Wówczas Stowarzyszenie zamierza pozostawić Izbę
Pamięci oraz prowadzić w budynku działalność komercyjną - obsługę
imprez, wycieczek, a być może ośrodek pobytu dla emerytów i
rencistów.
22
lipca na temat koncepcji wykorzystania obiektów likwidowanej szkoły,
ekipa TVP-3 Szczecin, realizowała reportaż w cyklu publicystycznym
„Parasol ochronny”, który powinien być emitowany w programie 3 TVP.
Przed nowym rokiem szkolnym
Cechą
charakterystyczną jest malejąca systematycznie liczba uczniów w
szkołach, związana z malejącą demografią. O ile w roku szkolnym
2002-2003, w szkołach podstawowych uczyło się 1.613 uczniów, o tyle
w 2007 roku będzie ich tylko 1.285, czyli mniej o 328 uczniów. Ta
tendencja wystąpi także w roku szkolnym 2004-2005 - dane podamy we
wrześniu lub październiku. Po likwidacji czterech szkół wiejskich, w
Radzie Miejskiej znów dyskutowany jest problem funkcjonowania ZEASz,
chociaż większość gmin taki model akceptuje i nie zamierza go
zmieniać, ponieważ gminy oceniają go jako bardziej oszczędny.
Stanisław Opatowicz
|